INFO BOX
- DEVELOPER: Wargaming
- PUBLISHER: Wargaming
- PLATFORME: PC
- ŽANR: MMO
- DATUM IZLASKA: 12. travnja 2011.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PC
Podne je. Vruć ljetni dan 12.7.1943. Kod gradića Prokhorovke, nedaleko od Kurska, gomilaju se tenkovi. Teški se tenkovi guraju polako naprijed te ih prate lovci tenkova koji su im podrška. Artiljerija se strateški smješta na pozicije iza zaklona odakle će moći sijati pakao na protivnike. Samo jedan mali laki tenk juri kao raketa prema mjestu gdje će uočiti neprijatelja. Počelo je… Teški tenkovi se nadmudruju vireći iza zaklona, čekajući podršku artiljerije, dok lovci tenkova skriveni u žbunju pucaju na tenkove koji nimalo ne slute odakle se skriva opasnost. Ali čekaj, što radi onaj srednji tenk? Ma njubaro jedna gdje si krenuo, zovi ga na radio, reci mu da je promašio gdje je trebao ići, ma što čuči tamo kao ćuk, sto mu gromova! Pored mene Slovenac u ruskom tenku, ispred mene Nijemac u američkom tenku, naprijed stoji Mađar u francuskom tenku, svi složno napredujući protiv jednako šarene ekipe tenkova i igrača… Da, dragi moji, to vam je World of Tanks!
World of Tanks, fenomen koji skoro tri godine trese svijet MMO igara, s preko 45 milijuna registriranih igrača, trenutno je glavni projekt tvrtke Wargaming. Osnovana 1998. od ekipe zaljubljenika u vojnu strategiju, tijekom 15 godina donijela je više popularnih RPG i RTS naslova poput Massive Assault, Operation: Bagration i Order of War, s naglaskom na vojnu strategiju u svakom od njih. 2010-e izbacili su WoT, svoj prvijenac u svijet free-to-play MMO igara i sve nakon toga je povijest. Igra je pobrala nagrade na sajmovima diljem svijeta i našla svoje mjesto čak i u Guinessovoj Knjizi Rekorda za najveći broj ljudi odjednom na jednom serveru. Danas je taj broj na dnevnoj bazi praktički upeterostručen, što znači da ima konstantnu navalu starih i novih igrača.
Vjerojatno najprimamljiviji aspekt ove igre za nove igrače jest to da je besplatna. Igra sa super grafikom, koju možete igrati besplatno online protiv drugih, mamac je za ljude svih uzrasta, rasa i spolova. Ali, to ne objašnjava njenu popularnost kompletno. Što to WoT čini tako zaraznim? Morat ćemo raščlaniti igru da vidimo faktore.
WoT možemo klasificirati kao MMO/FPS/TPS/RTS/RPG igru jer objedinjuje elemente svega navedenog u sebi. Dok ste u bitci, možete birati između odzumiranog udaljenog pogleda iza tenka u svih 360 stupnjeva, pogleda „iz cijevi“ s 3 zoom mogućnosti, ili ako ste u artiljeriji imate pogled iz ptičje perspektive za 3 zoom mogućnosti. Što se strateške strane tiče, definitivno morate strategizirati, da se tako izrazim. Ne možete uletjeti kao kamikaza i pew pew pew fajtati se sa četiri tenka odjednom… To je put sigurne smrti. Morate nadmudriti protivnika, nalaziti se gdje vas on ne očekuje, pozicionirati se da vas ne može pogoditi a da vi njemu zagorčate život. Novim je igračima ovo jedan od najtežih izazova za savladati.
Prilikom prvog ulaska u igru, igrač na dar dobiva po jedan laki tenk od svake nacije trenutno prisutne u igri, a to su: Francuska, Kina, Engleska, Amerika i Rusija. Svaki od tih tenkova dalje otključava nove grane tenkova, teške, srednje, lake, lovce tenkova i artiljeriju. Tenkovi su poredani po razinama ili tierovima, od tiera 1 do tiera 10. Vrste tenkova se razlikuju po snazi topova, količini oklopa, brzini i mora ih se koristiti u skladu s njihovim karakteristikama. Svaki tenk ima svoje prednosti i mane, na igračima je da ih nauče iskoristiti. Da bi se otključao novi tenk, trebaju vam experience bodovi i srebro koje zarađujete pobjedama, ali i porazima. Ako je vaš učinak u partiji bio značajan, ako ste oštetili, otkrili ili ubili nekoliko tenkova, poraz isto može biti profitabilan, mada ne koliko pobjeda. S experience bodovima i srebrom istražujete i kupujete sve za tenkove – od nadogradnje i municije do dodataka – popravak uništenog dijela tenka, prva pomoć za ozlijeđenog člana posade i aparat za gašenje požara koji se mogu koristiti tijekom bitke. Nakon svake bitke tenkovi trebaju popravak i dopunu municije i potrošenih dodataka. Kada kupite novi tenk, dobivate ga s osnovnom opremom, bez klime, elektronskih podizača stakala i grijača sjedala. To jest, dobijete prvotnu inačicu tenka koji se u godinama korištenja nadogradio s jačim motorom, snažnijim gusjenicama, topovima većeg kalibra, boljom kupolom… Te nadogradnje morate otključati i kupiti da biste mogli prijeći na slijedeći tenk. Pozitivna stvar je da će dio već otključanih nadogradnji biti kompatibilan sa slijedećim tenkom ili s tenkom u drugoj klasi ali istog tiera, pa možete kalkulirati što i kad na kojem tenku otključati. Međutim, najpametnije je otključati sve pa ste mirni. Prilikom kupnje novog tenka, morate uzeti i posadu za njega. Sami možete birati želite li neiskusnu posadu besplatno ili relativno istreniranu posadu za lovu. Posada u svakoj bitci zaradi nešto experience bodova, a kad se svi moduli za tenk i slijedeći tenk istraže, taj tenk postaje elitni i onda se mogu svi experience bodovi preusmjeriti na posadu.To je potrebno kako bi posada skupila dovoljno iskustva da može otključavati vještine poput kamuflaže, popravka, ili drugih vještina vezanih za ulogu koju imaju u tenku.
Bitke se odigravaju na mapama čija veličina i topografija varira, ali izgledom i vremenskim uvjetima odgovaraju stvarnim povijesnim bojištima, koliko je to moguće pogoditi. Sučeljavaju se dvije ekipe, svaka s 15 igrača, sastavljena po tierovima. Igrači koji su u bubnju i čekaju borbu, odmjereni su po vrsti tenka i tieru, ali i po tome jesu li u tročlanom platunu s prijateljima ili igraju sami. Na kraju se smještaju u ekipu. To osigurava uvijek ravnomjerno izbalansirane ekipe, s jednakim brojem vrsta tenkova, visina tierova i platuna. Platuni znaju biti vrlo važni za ekipu jer je to troje ljudi vjerojatno međusobno koordinirano preko Teamspeaka pa mogu usmjeriti vatrenu moć u jednu metu ili upozoriti jedan drugog na opasnost. Ekipa međusobno komunicira chatom u igri te kratkim naredbama daju do znanja što se s njima trenutačno događa, jesu li u opasnosti, pune li top, koga ciljaju… Bitno je komunicirati s ekipom kako bi znali koliko se mogu osloniti na vas u bilo kojem trenutku.
Postoje 3 različite vrste borbi – Standard, Assault i Encounter. U Standard borbi svaka ekipa kreće sa svoje baze i misija je – ubiti sve tenkove ili osvojiti protivničku bazu. U Assault modu, jedna ekipa brani svoju bazu do isteka vremena ili dok ne ubije protivnika, a druga mora osvojiti bazu ili ubiti sve protivničke tenkove. U Encounter modu, obje ekipe su jednako udaljene od baze u sredini mape i moraju ju osvojiti ili poubijati protivnike. Znam da sva tri moda igre izgledaju slično, ali vjerujte mi, vrlo su različiti. Taktike se razlikuju, stilovi borbe su drugačiji i mijenjanje načina na koji se koristi okoliš. Bitke traju po 15 minuta (mislim da su po 10 u Assault modu), završavaju se preuranjenom smrću jedne ekipe ili osvajanjem baze. Ako objema ekipama preživi po koji tenk i nitko nije osvojio bazu, onda je rezultat neriješen i svi idu kući podvijena repa.
S obzirom na to da WoT nije simulator, upravljanje tenkovima je jednostavno. WASD i miš i BOOM – headshot. Mada taj headshot i neće svaki put odnijeti glavu protivniku… Tenkovi ne bi bili tenkovi da nemaju oklop, a na nekim je mjestima taj oklop jači ili slabiji, deblji ili tanji, različit pod kutom… Treba znati gdje pogoditi koji tenk, kako biste mu znali nanijeti najviše štete. Inače vam se može dogoditi da vaš pogodak završi kao ožiljak na protivničkom tenku kojim će se hvaliti damama u obližnjem oslobođenom gradu. Isto tako treba znati svoj tenk pozicionirati tako da je protivniku jako teško pogoditi u slabu točku. Okrenuti tenk pod kutom povećava mogućnost da se granata odbije od oklopa. Fizika i geometrija, dragi moji… (tko je spavao na satu neka ode igrati bilijar )Tenkovi na terenu skaču, poskakuju, padaju niz litice, gaze drveće, ruše kuće, gnječe aute, kamione, svaki je objekt na mapi moguće razoriti. Veliki tenkovi nemaju problema s instant uništenjem svega navedenog, ali zna biti smiješno gledati kako se mali tenkić muči pregaziti auto ili bjesomučno udara u drvo jer ne može proći dalje. Razorivi objekti poput kuća predstavljaju taktičku prednost ili manu, ovisno o igračima. Ako se igrač skriva iza takve kuće, nakon jednog pogotka artiljerije može ostati gol golcat izložen nasred polja. Isto tako, tenk koji još nije uočen od protivnika, a ruši i gazi te objekte, može otkriti svoju poziciju i pripremiti protivnika da zna odakle će mu se pojaviti opasnost. S druge strane, srušeno drvo, uz kombinaciju kamuflaže može biti izvrsno mjesto za čučanje i čekanje da se protivnik, koji ništa ne sluti, pojavi na puškometu i popije batine bez da zna odakle mu dolazi baraža.
U igri trenutačno ima oko 160 tenkova od 5 zemalja, iz vremena od 1930-te do 1950-te. To je vrijeme kad se s tenkovima eksperimentiralo, s obzirom da su bili još nov tehnološki izum. Primjerice, njemački tenk Tigar je zapravo bio protuavionski top obložen oklopom (rudimentarno rečeno) i postavljen na gusjenice umjesto guma. Nijemci su uvidjeli da je taj pokušaj ispao izvrsno jer je imao veliku razornu moć i mobilnost i ubrzo je predstavljao strah i trepet neprijateljima. Osim povijesno autentičnih tenkova, u igru su također ubačeni i prototipovi koji su postojali samo na nacrtu ili u jednom primjerku koji nikad nije ugledao bitku. Njemački super-teški tenk „Maus“, ruska artiljerija SU-14, američki super teškaš T28… svi su ti tenkovi napravljeni s podacima detaljno prenesenih s nacrta i preslika s već postojećih prototipova. Svaka karakteristika tenka odgovara pravim specifikacijama vozila, debljina oklopa, vrsta i snaga topa, snaga motora i brzina kretanja… Dok upravljamo tenkom, možemo biti gotovo sigurni da je taj tenk imao takve mogućnosti i karakteristike u stvarnom životu. Ili – bi imao – s obzirom da govorimo o prototipovima. S druge strane, ne možemo reći da su karakteristike sasvim realne jer ovo nije simulator. Zbog dinamike igre vjerojatno su vozila malo brža i malo šupljikavija s oklopom nego li u stvarnom životu. Taj ekvilibrijum delikatnog balansa je dobro pogođen kako bi se igra činila više… pa, igrom! Igrači znaju njurgati da određeni tenk ne bi smio imati ovakve karakteristike oklopa, da se drugi tenk ne bi smio kretati toliko sporo, da njemački tenkovi ne smiju biti zapaljivi kao da su fosforom obloženi, pa s vremena na vrijeme tenkovi dobivaju poboljšanja ili pogoršanja, ovisno kako se tenk ponašao u borbi. Ali bar svako toliko dobiju priliku da ubiju nekog od moderatora ili developera kad bude event „Ubij Wargaming i osvoji golde“ (da, stvarno bude toga!) ili kad netko samo isprobava tenkove pa ga se uoči i onda mu se natrpaju svi na vrat. Isto tako, moramo se zahvaliti Wargamingu što su nam dali press account sa nickom WG_press za testiranje igre, jer su igrači na to reagirali kao bik na toreadorovu krpicu.
World of Tanks možda nije toliko impresivan koliko zanimljiv kad se igra zaigra prvi put, s malim smiješnim tenkićima koji prduckaju kao autić Brum i pljuckaju grašak jedan na drugoga, ali kad se malo popnete na ljestvici tenkova, kada zaigrate tierove 9 i 10 – kada vam njihovi topovi zatresu stakla na kući, a eksplozije granata osvijetle sobu… e tu ćete ostati zblenuti. Zvuci bitke dopiru iz daljine, slušate udaljenu grmljavinu topova, a vama iznad glava fijuču granate i odbijaju se od vašeg oklopa poput blage ljetne kiše kao u reklamama za Fa šampone. Vaša posada u tenkovima vas obavještava o stanju vašeg tenka, gdje ste pogođeni i tko vam je ozlijeđen, a govore vam i što se dogodilo prilikom pogotka u protivniku, jeste li ga probušili ili ne. Za slučaj da ne slušate posadu, vaš HUD s ikonom tenka će vam reći u kakvom ste stanju i što na tenku treba hitnu zamjenu. Iznad vozila u koji ste pucali nalazi se indikator zdravlja koji izbacuje brojeve, a ti brojevi označavaju koliko ste mu zdravlja skinuli pogotkom. Ne tako često, zna se dogoditi i da vam tenk nije uništen do kraja, ali su članovi posade ozlijeđeni pa nema tko upravljati, pucati i puniti. I nemojte misliti da možete pregaziti rijeku, niste amfibija! Posada se podavi, a tenk ostane na dnu i prima podsmijehe drugih igrača.
U igri možete kupiti i zlato preko paypala ili karticom. Zlato vam omogućuje neke stvari koje ne mogu imati svi grači, pritom misleći na one koji igraju gratis. Premium tenkovi se mogu kupiti samo zlatom, a premium računi, tijekom kojih se skupljanje iskustva i srebra povećava za 50%, također se mogu kupiti samo zlatom. Premium tenkovi nisu nadmoćni i superiorni u svakom pogledu, ali njihovi financijski rezultati nakon bitke govore sami za sebe. Kad se sve oduzme i zbroji, budu u malo većem plusu od drugih tenkova u klasi. Igrači bez premium računa također ne mogu raditi platune veće od dvoje ljudi i ne mogu organizirati „Tank Company“ – bitke u kojima sudjeluje 15 izabranih ljudi i određenih tenkova koji se bore protiv jednako tako organiziranih ekipa. Zlato nije preskupo, pa se mnogima isplati uzeti malo zlata u zamjenu za premium račun. Ako ste pripadnik klana, imate šansu osvojiti zlato. Doduše, ne u velikim količinama da se možete kupati u njemu kao Tvrdica McTvrdy, ali dovoljno za malo gold municije i gold popravaka. Klan osvaja golde samo ako osvoji zemlju, za što priliku ima svakih par dana. Nakon osvajanja zemlje, treba ju zadržati što dulje kako bi što više dragocjenog zlata ukapalo u blagajnu. Igranje s klanom podiže ovu igru na sasvim drugu razinu, ekipa je koordinirana, svatko zna svoju ulogu, zapovjednik izdaje naredbe i vodi bitku. S druge strane – igrate protiv jednako posloženog protivnika, koji strpljivo čeka da napravite krivi taktički potez. Tu dolazi do najvećeg izražaja natjecateljsko raspoloženje. Osim službenih bitki, klan može raditi i trening bitke gdje se skupi cijela ekipa pa buše tenkove i nalaze im slabe točke ili simuliraju napade da vide učinkovitosti taktika.Već smo pisali o osnivanju Pro Lige, nešto zbog čega igrači trljaju ruke, više možete saznati ovdje.
Što se tiče fair playa – WoT je siguran kao Fort Knox. Igrači koji ne igraju timski, izdaju pozicije svoje ekipe protivnicima, vrijeđaju na bilo kakav način ili imaju uvredljivo ime u igri, po brzom su postupku eliminirani iz igre. Provjeri se valjanost prijave, briše se igračev račun, ostaje se bez svih tenkova, bez svog napretka. Kad bi takvu sigurnost provodili i u drugim igrama poput Call of Duty: MW3, gdje se od 10 partija 9 igra protiv hackera, MMO gaming bi bio puno ljepši (virtualni) svijet. Nema cheatera, nema hackera, nema spamera… milina.
Za impresivan grafički engine zaslužan je BigWorld, akvizicija Wargaminga koja je zadužena za sve splash boom fiju crash ding điđe miđe u igri. Dapače, engine je toliko impresivan da ako se detalji otfrlje do maksimuma, jadan T-Com i B-net i Iskon i Vip… Sličice u sekundi postaju sličice u minuti, čupaju se slušalice, bacaju miševi i žvaču tastature. Igrači nisu nasilni ljudi – dok se ne pojavi lag… Srećom, u opcijama se može fino tunirati svaka grafička vizualija, od njihanja klasja pšenice na polju do vatre u eksplozijama i sjene jagoda u podne. Kad se potrefi željena kombinacija, sve 5. Iskreno, više sam zabrinut kako će ovaj isti engine funkcionirati u nadolazećem Wargamingovom naslovu World of Warplanes jer se ovdje šlepamo u masivnim truckalicama pri relativno malim brzinama. Zato mi i možemo podnijeti ako nam tu i tamo štucne, ali tamo bi se trebali naganjati s brzinama većim od 500 km/h. No, vidjet ćemo.
Na samom kraju zaključujemo kako je WoT vrlo primamljiv iz puno razloga. Neki su od razloga: besplatna igra, uključen velik broj igrača, tematika sama po sebi (a tko nije volio tenkove kao mulac), impresivna vizualnost, jednostavnost igre (ali u isto vrijeme i umno zahtjevna, zato i vidimo često ekipe koje nisu baš umom prisutne), stalan rast sadržaja i inovacija i na kraju developeri koji izlaze igračima u susret. S druge strane, nema singleplayer kampanje, krivulja učenja je strašno okomita jer se igrač odmah baca protiv živih protivnika koji već zna ključne točke na mapi. Trening misije ne mogu dovoljno pripremiti igrača za carnage koji ga očekuje kad počne igrati. Još uvijek se nadamo globalnom WoT-u jer smo zasad podijeljeni po serverima – američki, ruski, kineski, europski… ali dok mi u Hrvatskoj ne dobijemo internet koji može parirati brzinom ostatku svijeta, bolje da se držimo europskih. Ako netko sad misli da je WoT loš, uskoro će biti bolji. Ako je nekom već dobar, uskoro će biti još bolji. Tehnički gledano, još je u – beti.
Leave a Comment