Od početka prodaje Xbox 360 konzole do prezentacije nove generacije, Microsoftove Xbox One platforme prošlo je skoro osam godina. Dugo smo čekali nasljednika popularne 360-etke. Odgledali smo prezentaciju, svjetla su se ugasila, gledaoci su se razišli, no strasti su se razbuktale. Što smo zapravo vidjeli 21.svibnja na predstavljanju novoga Xboxa?
Saznali smo ime nove konzole: Xbox One. Prezentiran je izgled uređaja i novih kontrolera. Vidjeli smo kako izgleda poboljšani Kinect. Prezentirane su nove glasovne komande i hrpa multimedijalnih sadržaja. Prikazano je kako će izgledati naše dnevne sobe s novim komadom hardvera ispod velikog ekrana. Odgovori na mnoga pitanja i dalje vise u zraku. Pa krenimo redom analizirati viđeno.
Naziv
Microsoft je ipak uspio sakriti točnu informaciju kao zmija noge. Glasine proširene internetom o imenu Fusion su se pokazale netočnima. Ipak, Microsoft je zakupio domensko ime što je ukazivalo na promjenu nazivlja. Spekuliralo se s različitim imenima no One nismo očekivali.
Izgled & Dizajn
Iako konkurencija nije otkrila kako izgleda novi PS4, mi se potajno nadamo mrvicu “bogatijem” dizajnu od Xbox One konzole. Microsoftovi dizajneri su naziv Xbox očigledno shvatili doslovno: Xbox = rectangular box.
Tehnički gledano, strogi oblik pravokutnika savršeno odgovara današnjim standardima masovne proizvodnje: manje kompliciranja – manja proizvodna cijena. Oblik pravokutnika se vrlo dobro uklapa u kućni sustav zabave pa Xbox One možemo komotno strpati na policu s reciverom, kućnim kinom i STB boxom. Horizontalni položaj sada je obvezan. Svi sretni i zadovoljni? Njet! Ponimaete? Pojavilo se podosta negativnih komentara na društvenim mrežama pa se Xbox One naziva kutijom za cipele i starim video rekorderom. Kaže se “o ukusima se ne raspravlja” stoga nećemo dalje o “ljepotanu” već ćemo se pozabaviti novim kontrolerom. Dizajn se promijenio, a novi upravljački uređaj vidljivo je smršavio: izgubio je stražnji dio, odnosno battery pack. Kontroler je zadržao zakrivljenost, a pozicija trigger okidača je lagano izdignuta. Izmjenjena je i veličina tipki. Korisnici sadašnjeg Xbox360 kontrolera imaju najviše prigovora na neprecizni D-pad i “trošenje” gljiva. Ovo je u novoj verziji kontrolera ispravljeno. Kozmetički redizajn vidljiv je i na ostalim tipkama: Xbox dugme ima novu boju, pomaknuto je u “zaglavlje”, dok su A B X i Y prozirni. Slova izlivena u odgovarajućim bojama identificiraju svako dugme. Start i select su povećani i sada su okruglog oblika. Punjač se “kači” odozgo. Zadržan je i priključak s donje strane kontrolera.
Kinect je doživio najveći redizajn: povećan je, dobio je novo mikrofonsko polje (ispod kontrolera) i nije motoriziran jer je vidno polje senzora povećano.
VCR box
Najzanimljivija priča nalazi se ispod “haube”. Što nam točno nudi novi Xbox One? Prvo, krenimo od onog očiglednog: APU-a i memorije. Nova kombinacija osam jezgrenog procesora i grafičkog podsustava bazirana na AMD-ovoj 28 nanometarskoj tehnologiji, osim GPU-a i CPU-a sadrži logičke sklopove namijenjene upravljanju kontrolerom, 32 MB ESRAM memorije i audio procesor. Za razliku od Xboxa 360, glavne su komponente objedinjene u jedan SOC chip kojeg je daleko lakše ohladiti nego tri odvojene jedinice. Uz dodatak 8 Gb DDR3 RAM memorije, sustav će se prodavati s ugrađenim 500Gb HDD-om kojeg nećemo moći sami ukloniti. Custom built BluRay uređaj zamijenio je DVD DL pogon, a wireless card je evoluirao u brzini i može bežično kumunicirati sa kućnom mrežom na N standardu. Volimo li žicu, gigabitni ethernet port progurati će malo više jedinica i nula kroz router vašeg odabranog internet providera. Matematika je ono što želimo čuti. Nažalost, analize se još uvijek baziraju na glasinama i neprovjerenim specifikacijama pa do E3 kada se očekuje malo više točnih detalja, nećemo tvrditi da su navedeni brojevi potpuno točni.
Nepotvrđene specifikacije Durango arhitekture
Stat | Value | |
Clock rate | 800 MHz | |
Compute | ||
Shader cores | 12 | |
Instruction issue rate | 12 SCs * 4 SIMDs * 16 threads/clock = 768 ops/clock | |
FLOPs | 768 ops/clock * (1 mul + 1 add) * 800 MHz = 1.2 TFLOPS | |
Interpolation | ( 768 ops/clock / 2 ops ) * 800 MHz = 307.2 Gfloat/sec | |
Geometry | ||
Triangle rate | 2 tri/clock * 800 MHz = 1.6 Gtri/sec | |
Vertex rate | 2 vert/clock * 800 MHz = 1.6 Gvert/sec | |
Vertex/buffer fetch rate (4 bytes) | 4 elements/clock * 12 SCs * 800 MHz = 38.4 Gelement/sec | |
Vertex/Buffer data rate from cache | 38.4 Gelements/sec * 4 bytes = 153.6 GB/sec | |
Memory | ||
Peak throughput from main RAM | 68 GB/sec | |
Peak throughput from ESRAM | 128 bytes/clock * 800 MHz = 102.4 GB/sec | |
ESRAM size | 32 MB | |
GSM size | 64 KB | |
LSM size | 12 SCs * 64 KB = 768 KB | |
L2 cache size | 4 x 128 KB = 512 KB (shared) | |
Texture | ||
Bilinear fetch rate (4 bytes) | 4 fetches/clock * 12 SCs * 800 MHz = 38.4 Gtexels/sec | |
Bilinear data rate from cache | 38.4 Gtexels/sec * 4 bytes = 153.6 GB/sec | |
L1 cache size | 16 KB/SC * 12 SCs = 192 KB (nonshared) | |
Output | ||
Color/depth blocks | 4 | |
Pixel clear rate | 1 8×8 tile/clock * 4 DBs * 800 MHz = 204.8 Gpixel/sec | |
Pixel hierarchical Z cull rate | 1 8×8 tile/clock * 4 DBs * 800 MHz = 204.8 Gpixel/sec | |
Sample Z cull rate | 16 /clock * 4 DBs * 800 MHz = 51.2 Gsample/sec | |
Pixel emit rate | 4 /clock * 4 DBs * 800 MHz = 12.8 Gpixel/sec | |
Pixel resolve rate | 4 /clock * 4 DBs * 800 MHz = 12.8 Gpixel/sec |
Microsoft je odlučio upregnuti resurse sistema u multimedijalni segment. Trostruki operativni sustav predstavlja pravo iznenađenje. Osnovni OS baziran je na posebno modificiranom windows kernelu i omogućiti će povezivost Xboxa One s ostatkom računalne periferije. OS nalikuje RT inačici Windowsa 8, pokreće aplikacije poput Skypea, Internet Explorera, Youtube playera i slično. Bilo bi lijepo ako će Xbox OS biti kompatibilan s klasičnim metro aplikacijama. Posebni podsustav namijenjen igrama radi kao i do sada: aktivira se pokretanjem nekog naslova. Korištenjem modificirane HyperV tehnologije, microsoftovi inženjeri su tehnički omogućili cloud computing, odnosno izvršavanje procesa na udaljenom clusteru računala. Za klasičnog gamera ovo znači da će u budućnosti Xbox One vrlo jednostavno pokretati i koristiti bilo koju MMO igru. Realno, mogućnosti Xbox One konzole ograničene su samo brzinom interneta i mogućim lagom, odnosno kašnjenjem između konzole i prvog servera. Treći OS je prilično “mutan”. Naime, on bi trebao povezivati prvi i drugi sustav te omogućiti spomenutu HyperV tehnologiju. Bio bi zadužen za svojevrsni balans između dva sustava. Layer zaštite se nigdje ne spominje.
Snap mode novi je pojam, a odnosi se na dugo očekivani multitasking. Sada je moguće istovremeno gledati televiziju i surfati internetom u potrazi za informacijama ili gledati film i razgovarati sa prijateljima preko Skypea ili igrati igru i baciti oko na omiljeni TV program.
Sa stražnje priključne ploče izbačeno je sve nepotrebno. S-video, component,VGA i SCART priključak možemo zaboraviti. HDMI only. Krenimo s lijeva na desno: priključak za napajanje, HDMI IN, S/PDIF , HDMI OUT dva USB-a , modificirani Kinect priključak, IR OUT i Ethernet utičnica. Još jedan USB priključak nalazi se s bočne strane Xboxa One. Podrška za USB 3.0 standard pohvalna je novina.
HDMI ulaz zanimljivi je “dodatak”. Zašto u navodnicima? Iz više razloga. Ako ste se ikad pokušali baviti capturingom preko HDMI ulaza, znate o čemu govorim. Naime, standardi nisu savršeno unificirani pa vrlo često morate “gađati” ručne postavke jer sustav jednostavno ne zna prepoznati vrstu signala poslanu preko HDMI priključka. Spojili ste svoj STB na Xbox One. Pretpostavimo da je sve proradilo “iz prve”. Kako promijeniti kanal na priključenom uređaju? Preko klasičnog daljinskog? Kada već imam daljinski u rukama, a što će nam passtrough? Pritiskom dugmeta source na daljinskom vrlo jednostavno mijenjamo ulaz signala za prikaz na TV-u. Međutim, Xbox One ima zanimljiv priključak: IR OUT. Što to znači? Jednostavno prikopčamo infra red sondu, prilijepimo je na STB, a programe mijenjamo preko Kinecta odnosno Xboxa. Upravljanje glasom tako postaje vrlo interesantno.
Kinect 2.0
Kinect 2.0, kako ga volimo zvati, naučio je nekoliko novih trikova. Među impresivnijima je prepoznavanje otkucaja srca pomoću napredne analize slike lica. Kinect je sposoban iscrtati kardiogram na ekranu te pratiti mikro promjene strukture kože uz pomoć TOF tehnologije. TOF tehnologija ( time-of-flight) novi je alat u kreiranju trodimenzionalne mape prostora. Infra crvena svjetlost konstantno osvjetljava prostor ispred Kinecta te mjeri koliko je potrebno zrakama da se vrate nazad u senzor. Praktički svaki piksel kamere pretvara se u brzinomjer što omogućava vrlo precizno definiranja prostora u lošim uvjetima osvjetljenja.
Nova funkcija biometrijskog mjerenje cijelog tijela izaziva “vau” efekt. Kinect može ocrtati grupe mišića pokazujući koji se najviše koriste. Pratiti svaki pokret tijela više nije problematično. Prepoznavanje rotacije glave, noge, šake nije u kategoriji znanstvene fantastike. Prepoznavanje emocija na licu igrača također. Igranje sportskih ili plesnih igara napokon će dobiti smisao jer će “varanje” biti prilično teško. Uključimo li još četiri prijatelja u igru, Kinect neće imati problema sa prepoznavanjem igrača. Prepoznavanje maksimalno šest osoba može stvoriti pravu malu gužvu u vašim dnevnim boravcima.
Veliki plus novog Kinecta svakako je bolje praćenje igrača u manjim prostorijama. Do sada ste za optimalne rezultate prepoznavanja morali biti udaljeni od kamere najmanje tri metra. Sada se udaljenost prepolovila na 1.5 metara. Latencija Kinect senzora smanjena je sa 90 ms na 60 ms.
Priključivanje senzora je obvezno, a kako novi Kinect dolazi u paketu sa Xbox One platformom, ovaj zahtjev neće stvarati probleme igračima.
Kontroler
Kontroler je, kako smo već rekli, zaradio “facelifting”. Pogled ispod plastike otkriva novost: Wi-Fi Direct. Tehnologija izravne komunikacije između dva uređaja u početku se zvala WiFi P2P , a poanta je jednostavno povezivanje Wi Fi uređaja bez kompliciranog podešavanja i bez potrebe za Access Pointom ( centralnog bežičnog pristupnog čvorišta). Uparivanje se izvodi pritiskanjem posebnog dugmeta kojima uređaj ulazi u mod traženja. Kada proceduru uparivanja istovremeno pokrenemo na obje strane, uređaji se prepoznaju te nastave neometano raditi i međusobno komunicirati. Wi-Fi Direct standard je koji se od 2007. koristi u većini kućnih Access Pointova. Prijelaz sa posebne microsoftove bežične tehnologije na standardni Wi-Fi korak je naprijed u smislu priključivanja neke druge periferije na Xbox One. Microsoftovi zahtjevi su većini proizvođača igračke periferije stvarale glavobolje, a uređaji su bili kompatibilni isključivo s Xbox360 platformom. Znači li ovo da ćemo novi kontroler bez problema moći koristiti na PC-u? Vjerojatno. Naravno, ovo je jedno od pitanja na koje nema odgovora.
Do you speak English?
Xbox One multimedijalna je kutija namijenjena cijeloj porodici. Uska povezanost s Live servisom odnosno stalni zahtjevi za internet vezom prezentirani su kao standard. Microsoft je jasno pokazao na koje tržište cilja: američko. Gledanje televizije, slušanje muzike, tekstualni ili video chat s prijateljima, surfanje netom. Povezivost s računalom, mobilnim aparatom i tabletom. Prava next-gen konzola. Na crtaćoj dasci nacrt Xbox One platforme izgleda fantastično. Hajmo za početak krenuti od onoga što nam ne treba.
TiVo funkcionalnost, odnosno snimanje televizijskog programa prva je na listi za odstrel. TV funkcionalnost? Kvačica. Tko i kada će se ukrcati na vlak zvan Live IPTV ostaje otvoreno pitanje. Što se Europe tiče, odziv lokalnih IPTV providera je izuzetno mlak. Barem je tako bilo u slučaju Xboxa 360. IPTV? Kvačica! Iznajmljivanje filmova, serija, muzike i sličnih điđa? Kvačica. Surfanje netom? Bez tastature i miša? Kvačica. Kinect? Nije teško odlučiti: Kvačica! Zašto kvačica? Iz više razloga. Kinect igre su se na Xbox 360 platformi pokazale katastrofalno lošima. Prepoznavanje pokreta svodilo se na besciljno lamatanje udovima po zraku. Jedina iskoristiva funkcija Kinecta bila je prepoznavanje glasa i to u glavnom izborniku. U igrama je ova funkcija radila vrlo loše radi prevelike latencije i okolne buke (zvučne pozadine same igre). Dolazimo do osnovne funkcije Xboxa One: igranje. E tu nećemo staviti kvačicu. Za to je namijenjen. Pretvaranje Xboxa u multimedijalni player ne smatram prednošću. Razmišljam isključivo kao gamer. Hoće li transformacija igraće platforme u kuhinjski multipraktik biti vizionarski potez stoljeća ili ozbiljni promašaj pokazati će rezultati prodaje. Microsoftova politika sigurno se neće promijeniti: dok mogu ponuditi nešto novo i originalno, a kupci budu pozitivno reagirali, nema promjena.
Pogledamo li drugu stranu medalje, onu hardversku, predviđeni životni vijek Xboxa One od 10 godina zvuči nestvarno. Iskreno, ne mogu vjerovati da se u idućem desetljeću na području gaminga neće ništa promijeniti. Odabrani hardver nove generacije Xboxa osam je puta brži i jači od starije inačice, no ako ga usporedimo sa trenutno dostupnim računalnim komponentama, govorimo o veteranima informatičke industrije. Xbox One ima više obilježja računala nego igraće platforme pa se samo pitam zašto veliki tate nisu razmišljali u tom smjeru? Srećom, ne živimo u crno-bijelom svijetu i specifikacije nisu uklesane u mramor, podložne su promjenama. Xbox One će u budućnosti sigurno doživjeti izmjene i modifikacije, a do tada ćemo igrati grafički bogatije igre, u igru ćemo uključiti sve članove porodice, a zabava će postati stalni stanar naših soba i dnevnih boravaka.
Nekoliko misli za kraj
Kada bih ocjenjivao novu Xbox One platformu dobila bi 7.5/10. Kao Nedostatke naveo bih nemogućnost isključivanja Kinecta odnosno nepostojanje verzije konzole bez Kinect senzora, nemogućnost izmjene HDD-a, online zahtjeve, pretjeranu povezanost s televizijskim sadržajima i DDR3 memoriju. Prednosti bi bile moćniji hardver, izmjeni kontroler, BluRay čitač, USB 3.0, poboljšani Kinect, horizontalno “ležanje ” konzole i Wi-Fi Direct.
Leave a Comment