Uspješne i memorabilne igre u gamingu nisu rijetka stvar, ali legende su nešto ipak posebno. Upravo jedna od njih proslavila je svoj veliki jubilej. Namcov (danas Bandai-Namco) Pac-Man je proslavio svoj 40. rođendan i tako se dodatno utaborio u besmrtnost gaming povijesti. Nažalost, Pac-Man danas ne uživa toliko kultni status kod mlađe generacije gamera, pa će ovaj tekst poslužiti i u edukativne svrhe.
Povijest gaminga i njegovi počeci su dramatično i turbulentno razdoblje sa hrpom previranja i dolaska pred financijski ponor za sve uključene (razvojne kuće, izdavače i proizvođače hardvera). Nekada davno, u dalekom Japanu, Toru Iwatani je došao u Namco s idejom da napravi igru koja neće biti nasilna, a koja će biti pristupačna mlađoj publici i ženskoj populaciji. Osnivač i tadašnji bog i batina Namcoa, Masaya Nakamura je, iako ne pretjerano siguran u ideju, odlučio Iwataniju dati šansu da ostvari svoju ideju. Većina bi rekla da je ostalo povijest, ali povijest vrijedi ponavljati kako ne bi ostala zaboravljena. Tu prvenstveno mislim na današnje generacije, koje nemaju osjećaja za poštovanje ničega, pa tako ni povijesti industrije gaminga.
Historija povijesti, kao i džeparac…
U to vrijeme, saloni igara su u razvijenim zemljama bili najnormalnija stvar (op.a. na Zapadu zvani arcade parlours). Takvi saloni bili su apsolutni vladari umova mladih gamera, koji nisu ni bili svjesni da sudjeluju u začetku gaming industrije kakvu poznajemo danas. Saloni igara su toliko bili uspješni (op.a. zasluga Pac-Mana), da su u pojedinim trenucima u Japanu morali “štancati” nove kovanice jer ih je bilo više u igraćim mašinama nego u opticaju u državi. U SAD-u su se donosili nove zakoni koji bi ograničili radno vrijeme salonima igara, kako se mladež ne bi trovala video igrama. Sve to je skoro dovelo proizvođače igara i vlasnike igraćih salona dovelo do ruba propasti. No, svi pokušaji regulacije, ograničenja nisu spriječili da gaming industrija postavi čvrste temelje za budućnost koju danas imamo. Premda sadašnjost gaminga uz sve silne mikrotransakcije i mužnju gamera kroz razne servise i pretplatne modele nema onaj šarm početka industrije, financijski uspjesi i društveni utjecaj koji dolazi iz videoigara je definitivno zasluga spomenutih čvrstih temelja prije četrdeset godina.
Iako su u tadašnju zajedničku državu (Jugoslaviju) došli nešto kasnije, to su bila mjesta gdje su se rađala velika prijateljstva i rivalstva. Koliko smo samo džeparaca istovarali u igraće mašinerije, koliko smo žutih točkica izjeli s Pac-Manom (i gospođom mu), koliko smo se mlatili u Street Fighteru, koliko puta smo čekićem u Hammerin’ Harryu udarili…koliko, eh…ostaje samo uspomena na jedna druga vremena u kojoj nije bilo bitno tko ima PlayStation, Xbox ili jel netko član PC Master Race. To su bila vremena u kojem smo se nadmetali u igrama, a ne u činjenici tko ima koju platformu. Usudio bih se reći da su to bila jedna jednostavnija, društvenija i po pitanju gaminga puno zdravija vremena. Neki će reći da previše romantiziram ta vremena, ali se nadam da će neki od pripadnika nešto starije garde gamera sebe prepoznati u toj “romantici”.
Puck-Man stiže!
Tijekom razvoja Pac-Mana (originalnog imena u Japanu Puck-Man), Namco je imao novu igru u razvoju imena Rally X, od koje se očekivalo da će biti apsolutni hit. Gaming konferencije su i tada bile u svojim počecima pa su se krpale uz bilo koji jači event i tamo su tvrtke predstavljale svoje novitete na polju igraćih mašina za salone. Namco je 1980.g. (prije 40 godina, za one koji ne znaju oduzimati) u Tokyu predstavio Rally X i uz njega Pac-Mana. Rally X je bio instant hit i dobio je sve pohvale, Pac-Man nije bio kritiziran ali nije ni stvorio neku pretjeranu pompu. Isto to, Namco je ponovio u SAD-u, s istim rezultatima. Rally X su svi primjetili, Pac-Man je bio tamo negdje sa strane neprimjećen. Iste te godine, Pac-Man i Rally X izlaze na tržište u Japanu. I premda je Rally X bio igra s solidnim uspjehom, publika ga je brzo zaboravila. Pac-Man (?), on se pretvorio u toliko popularnu igru da je Japan kako smo spomenuli u uvodu, morao štancati nove kovanice zbog nestašice.
Tijekom godine i ponukan uspjehom Pac-Mana, Namco nudi tada velikom Midwayu da se pobrine za igru na zapadnim tržištima. Šef Namcoa Nakamura se brine kako će u SAD-u reagirati na ime Puck-Man koje samo s izmjenom jednog slova postaje prostita, te hoće li igra postati predmet sprdnje zbog svog imena. Midway i Namco dolaze do ideje da igru jednostavno preimenuju u Pac-Man i tako zatvore sva vrata po tom pitanju.
“Moralni” pohod na žderača kovanica!
Pac-Man postaje hit neviđenih razmjera, gaming industrija u SAD-u ubire monumentalnu zaradu i samim time “skreće” pozornost na sebe u velikom stilu. Religiozne i konzervativne organizacije pokreću kampanje za čvršću regulacije gaming industrije (prvenstveno igraćih salona) kako mladež ne bi imala isprane mozgove od strane video igara (op.a. odnosno, daje do znanja tko ima monopol na to). Kongres donosi zakon kako će svi igraći saloni imati kraće i regulirano radno vrijeme u svrhu mentalnog “zdravlja” mladeži.
Uzročno posljedično tome, Pac-Man postaje još veći fenomen, zajedno sa svom ergelom igara tog vremena. Žuta žderaća ikona postaje i prva videoigra marketinški isplativa u punom smislu. Tako imamo kutije za gablec, poplune, plahte, jastuke, igračke pa čak i daske za WC s temom Pac-Mana. Budućnost Pac-Mana kao gaming ikone je u tom trenu bila zacementirana i zaključana.
Potomci žutog žderača…ali i gospođa.
Naravno, nakon uspjeha Pac-Mana, svi su čekali nastavak ili nekakvu novu pošast koja će maknuti žutu neman s trona. Tako se pojavila i supruga nevjerojatnog imena Ms.Pac-Man koja je pomela Pac-Mana s trona videoigara na kratko razdoblje. Ms.Pac-Man je bila “plod” razvoja nekolicine studenata s M.I.T.-a, koji su kreirali add-on za postojećeg Pac-Mana u obliku novog hardvera za postojeću Pac-Man igraću mašinu. Midway je zgrabio priliku kada je ugledao gotov proizvod i samo rebrandao postojeće mašine s logotipom Ms.Pac-Man. Radilo se manje više o reskinu igre s ponekim novim elementima.
Uspjeh gospođe Pac-Man je bio kratkoročan, ali je dokazao da publika ima interes za novitete u Pac-Man “svijetu”. Nakon toga stiže i vojska klonova i portova na tada sve brojnije kućne konzole. Možda najpopularnija u “originalno” doba je bio Pac-Man klon za Atari 2600. Premda iznimno vizualno gadan u odnosu na verziju s samostojećih igraćih mašina (sporiji i pun bugova), kućna verzija Pac-Mana je bila dodatna potvrda da su ljudi spremni za gaming u svom domu na duge staze.
Nakon toga nam stižu Jr. Pac-Man, Pac-Mania (op.a. meni osobno najdraža verzija Pac-Mana ikada), platformeri raznih vrsta i varijacije na temu. Naravno, tu su i očigledni plagijati i klonovi čudnih imena, varijacije na temu od kojih je na našim prostorima vjerojatno najpoznatiji Supaplex (kojeg osobno nisam bio ni svjestan dok nisam upoznao suprugu). Sega, Nintendo, Sony, Microsoft, Commodore (c64 i Amiga), Sinclair, Apple, plus sve znane i ne znane gaming platforme su imale nastavke, nadogradnje originala ili varijacije na temu Pac-Mana i uvijek sa sjajnim ili solidnim uspjesima. Puni popis Pac-Man igara je jednostavno prevelik i nema smisla nabrajati svaku igru zasebno. No, ako vas baš zanima, Pac-Man Fandom je mjesto koje tražite.
Pac-Man, ikona uklesana u kamenu za sve generacije!
Financijski monstrum svog doba, Pac-Man je tijekom godina svog “života” ostvario brojne rekorde i priznanja. Guinnessova knjiga svjetskih rekorda je 2005. g. upisala Pac-Mana kao najuspješniju igru na kovanice (eng. Most Successful Coin Operated Game) i 2010.g. kao najprepoznatljivijeg gaming lika svih vremena (Most Recognisable Video Game Character) Pac-Man serijal videoigara je ostvario i izniman financijski uspjeh. Tako je do 2016.g. (nemamo novije podatke) ostvario prihode od 14 milijardi dolara za Namco (Bandai-Namco).
Od svog početka sada već davne 1980.g. Pac-Man u raznim svojim verzijama je bio dostupan (op.a. i još uvijek jest) na svim platformama od svog “rođenja”, tako ga imamo danas čak i na televizorima gdje možemo žderati žute perle i duhove putem svojih daljinskih upravljača. Sada u 2020. g. iskreno, strahujemo od nekakve nove iteracije, remastera ili remakea voljenog nam lika i djela Pac-Mana, tko zna možda nas dočeka i nekakava raytracing verziju Pac-Mana uz prigodno krvoproliće i shock & awe kojeg nove generacije vole. Osobno se nadam da će Pac-Man u svom originalnom izdanju ostati kakav jest, šarena i u većini slučajeva mirobiljiva igra u kojoj mogu uživati mladi i stari. Nakon 40 godina uspješne karijere, Pac-Manu se bliži petoljetka s jednakim uspjehom.
Leave a Comment